هديه چه به صورت مادي باشد و چه معنوي اثرات رواني زيادي هم بر فرد هديه دهنده وهم هديه گيرنده دارد. زيرا فرد هديه دهنده به اين ارزش معنوي در ذات خود رسيده است كه اكنون وقت قدرداني، تشكر و احساس و ابراز همدلي و درك متقابل است و در عوض فرد هديه گيرنده نيز به ارزش معنوي آن پي خواهد برد. شفايي در اين باره ميگويد: «به طور كلي زماني كه فرد هديه گيرنده با دريافت هديه به اين نتيجه ميرسد كه براي طرف مقابلش مهم بوده است و در خريد و انتخاب هديه وقت، انرژي و هزينه فكري و روحي صرف شده است حتي اگر اين هديه ساخته دست او هم نباشد، برايش ارزشمند است خصوصاً آنكه فرد هديه گيرنده احساس كند كه با نوع هديهاي كه ديگري به او داده است، ارزش و قدر و منزلتش از سوي فرد هديه دهنده درك شده است.
بنابراين سنخيت و نوع هديه با موقعيت پيش آمده و ويژگيهاي شخصيتي فردهديه گيرنده از اصلهاي بنيادي فلسفه هديه دادن است. بنابراين وقتي ما براي كودكي يك وسيله اسباببازي ميخريم اين پيام را به او انتقال ميدهيم كه دنيايش را درك كردهايم و همين مسئله آغازگر يك ارتباط عاطفي عميقتر ميشود.
پيش از آن كه هديهاي خريده شود رعايت يك نكته ضروري است و آن اين كه هدفمان از خريد هديه را مشخص كنيم. تا قصد و هدف اصلي را مشخص نكنيم تهيه هديه مناسب امكانپذير نخواهد بود. هرچند برخي ارزشها در جامعه ما كمرنگتر شده و فلسفه اصلي هديه دادن كه در فرهنگ ما ريشه دوانده بود با شروع ماديگرايي به فراموشي سپرده شده است.
گاهي اوقات هديهاي گرانقيمت شادي زيادي به همراه دارد و صميميت را افزايش ميدهد اما در برخي موارد خصوصاً وقتي دلخوري پيش آمده و كدورتي شكل گرفته باشد، ارزشمندترين هدايا نيز تأثير عاطفي و رواني گذشته را احيا نخواهد كرد و شكل و نوع هديه در اين باره فرق ميكند. دكتر هدي خسروان در اين باره ميگويد: «براي رفع كدورتها هديه ارزشمند گزينه مناسبي نيست و حتي ممكن است اتفاق ناگوار را جلوه نامطلوبتري ببخشد. در اين قبيل موارد بهتر است افراد با يك شاخه گل يا دعوت فرد دلگير شده به يك جلسه و نشست در فضايي مطلوب و صحبتكردن و يا عذرخواهي از او كينه و كدورتها را رفع كنند. بنابراين درك موقعيتها از اصلهاي نخستين در رعايت روابط صحيح اجتماعي و عاطفي است.